Monday, April 20, 2009

Õpivõtted

Õppimise õpetamine kuulub eraldi ainena vaid väheste koolide programmi. Vajadus selle järel on aga äärmiselt suur. Õpetajad kurdavad, et õpilased ei oska õppida. Õppijad on ise hädas ja tunnevad, et seda oleks vaja eraldi õppida. Enamiku ainete õpetamisel avaneb mitmeid võimalusi erinevate õpitehnikate tutvustamiseks ja läbiproovimiseks.

Anti Kidroni raamatus "122 õpetamistarkust" (Mondo 1999) on õpivõtteid tutvustatud järgmiselt:

  1. Individuaalsete õpieesmärkide püstitamine toimub õppetsükli või kursuse alguses. Eesmärgi raskusastme õige valik määrab selle saavutamise tõenäosuse. Võttes arvesse, et kõige rokem innustavad tegutsema jõukohased, ent enda kättevõtmist eeldavad eesmärgid, tuleb õpetajal aidata õpilastel sobivad sihid seada, arvestades individuaalseid võimeid ja püüdlikkust.
  2. Õpingu laiema ajakava paikapanekuga tuleb juurutada harjumust kavandada endale iga päev sobivaks kellajaks konkreetsed tegevused. Ainus viis ajaplaneerimisest kasu saada on kindlaks ajaks kindlad kohustused võtta.
  3. Õppimise üldstrateegia kättenäitamine toimub õpetlike eeskujude ja iseloomulike vigade kaudu. Usina harjutamiseta ei saa vilunuks, vilumus mõnes ajsas aitab elus kätte võita need kompetentsusalad, kus me teistest peajagu üle oleme.
  4. Unustamiskõver tuleb üle kavaldada! Kasulik on rakendada äsjaõpitu süstemaatilist meeldetuletamist. Mahuka ja raske materjali selgeks õppimisel tuleb pidepunktid järgmisel päeval üle korrata. Sellega tagame nende meeldejäämise umbes nädalaks. Nädala möödudes tuleb materjal uuesti üle korrata. Ühe kuu pärast on taas aeg kordama asuda ning aasta möödudes uuesti (Ringom).
  5. Sihikindel eneseorganiseerimine aitab igapäevaseid sihte seada ega tegevuses keskenduda. Iseõppimise korraldamine eeldab enesejuhtimist, laiskushetkede ülekavaldamist.
  6. Õpivõimete tundmaõppimine selleks ettenähtud testide abil.
  7. Loo endale enne üksikasjade õppimist tervikust ülevaade. Üldpildi puudumine või hägusus takistab mõistmast, miks üht või teist üksikküsimust ülepea vaja on. Mõistagi alandab see õpihuvi.
  8. Esita küsimusi mis seostuvad käsitletava probleemi või teemaga. Loengu käigus formuleeri küsimused selle kohta, mis sind huvitab. Iga oluline küsimus osutab ajutiselt kõrgenenud õpivalmidusele.
Kidron toob leotelu 20 õpitehnikast, mida ta soovitab klassis kasutada. Kui me suudame mõne tehnika rakendavust sobival hetkel tõestada, siis selle tehnika iseseisev kasutamine õpilaste poolt kasvab mitmekordseks.
  • mälutehnikad;
  • 20 min keskendumise põhimõte;
  • minutiliste puhkepauside pidamine;
  • sirutus- ja hingamisharjutuste tegemine;
  • "algaja vaimu" loov rakendamine: lase õpilastel enne teoreetilisi selgitusi probleemi iseseisvalt uurida;
  • silmava lugemise põhimõte;
  • vahetu kordamise põhimõte;
  • õppekavast spikri tegemise põhimõte;
  • ideeskeem;
  • probleemi "settida laskmise" põhimõte;
  • õpiringi moodustamine;
  • juhtnööride järgmise kogemus.

No comments: