Monday, April 20, 2009

Anti Kirdon "122 õpetamistarkust"

Otsustasin selles uues rubriigis "Lugemispäevik" hakata märkmeid tegema (enda ja teiste jaoks) raamatutest, mis on köitnud minu tähelepanu.

Pole õpetajat, kellest ei saaks veelgi paremat õpetajat, kui ta ise sama hoogsalt õppimisega tegeleb kui ta õpilased. Siit ka minu lootus ärgitada ja õhutada oma kolleege õppima ja muutuma.

Õppimine jääb nii mõnelegi just seetõttu vähe viljakaks, et tarka teejuhti pole käepärast. Kidroni raamat otsib vastust sellele, kuidas õpetamine tõhusamaks ja hõlpsamaks muuta. (Ülo Vooglaid)

Edasipidi on toodud tsitaadid Kirdoni raamatust. Minu kommentaarid on märgistatud (KJ:...).
  • Õpetamisest olulisem on olulise õpetamine
  • Kes ma olen? Õpetajal pole tarvis kogu aeg olla Ilmeksimatu positsioonis. Vahel võib õpetaja olla Mõistvaks Kaaslaseks, Mängusõbraks, Õpilaseks. Samal kombel saab loengupidaja rolli täiendada rühmatöö korraldaja, toetaja, julgustaja või kogemuste vahetaja osaga.
  • Õpetamisel on edu loota vaid nendest sihtidest ja eesmärkidest juhindudes, mida õppijadki tunnistavad ja tähtsaks peavad ning mille saavutamise nimel on nad nõus jõudu pingutama. Eesmärkide seadmine eeldab tahtekindlat tegutsemist.
  • Ruumi ümberkujundamise võib võtta sihiteadlikult appi sääraseks manuaalseks tegevuseks, mis võimaldab pingest vabastavat kehalist liikumist ning arendab õpilaste koostööd.
  • Õppimine on pingeline protsess, mis sunnib tähelepanu teritama, pikema aja vältel keskenuma, tüdimuse ja väsimusega võitlema. Tekkiva stressi leevendamisel on tähtis osa õpetaja emotsionaalsel toetusel ja julgustaval sõnal.
  • Õppijate individuaalseid iseärasusi tuleb arvestada. Mõni väsib sirge seljaga istumisest, erksuse tagamiseks tuleb lasta õpilastel vabamalt käituda ja ennast liigutada. Paljud noored tunnevad ennast heledast valgusest häirituna, vanemas eas õppijad hakkavad üha enam heledat vagust nõudma. Nii mõnigi õppur keskendub paremini sobva taustamuusika saatel. Samuti suudavad mõned inimesed märksa kauem keskenduda kui nad midagi joovad (KJ: koolitaja Viigi Viil soovitas haridusliku kinesioloogia koolitusel õppimise ajal pidevalt vett lonksata, sest see taastab ja turgutab neuroloogilisi sidemeid ja elektrilisi impulsse. Elektrolüüdis on vaja vett).
  • Hindamine võimaldab õpetajal oma pedagoogitöö tulemuslikkuse üle otsustada.

No comments: